- Norrgavel
- Information
- Kundservice
- Köp- & leveransvillkor
Köp- & leveransvillkor
Geografisk begränsning
Norrgavels e-handel omfattar idag endast leveransadresser i Sverige, Norge (norrgavel.no) och Danmark (norrgavel.dk). För leverans till övriga världen kontakta vår kundtjänst via kundtjanst@norrgavel.se. Meddela oss vilka produkter du är intresserad av samt leveransadress.
Vid köp i våra fysiska butiker gäller delvis andra villkor.
Integritetspolicy
Information
Uppdaterad 2022-12-16
Personuppgiftspolicy
Din integritet är viktig för oss och vi ansvarar för den personliga information som du förser oss med. Denna policy beskriver hur vi behandlar, lagrar och hanterar dina personuppgifter när du är kund hos Norrgavel i Sverige och Norge, i samband med att du besöker vår webbsida, registrerar dig i vår kundklubb eller vid andra kontakter med oss, till exempel via vår kundtjänst.
Norrgavel arbetar löpande med integritetsfrågor och vi kan därför komma att uppdatera denna policy. Du hittar den senaste versionen av integritetspolicyn här (pdf).
Policyn beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är viktigt att du tar del av och förstår integritetspolicyn och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor via kundtjanst@norrgavel.se där vi besvarar dina frågor så snabbt vi bara kan.
Ansvarig för hantering av personuppgifter
Norrgavel AB är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som beskrivs i den här policyn. Om du lämnar personuppgifter till någon av våra samarbetspartner (till exempel vid beställning av montering) ansvarar våra samarbetspartner för dina personuppgifter.
Om du har några frågor eller vill åberopa någon av dina rättigheter så når du oss på:
E-post: kundtjanst@norrgavel.se
Adress: Elbegatan 3
Postadress: 211 20 Malmö
Organisationsnummer: 556491-3381
Hur får vi tillgång till personuppgifterna?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig i samband med att du köper produkter, använder tjänster, kontaktar oss eller söker anställning hos oss, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan, så kallad tredje part.
De uppgifter vi samlar in från tredje part är följande:
• Adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter till dig.
• Uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, banker eller upplysningsföretag
Vilka personuppgifter behandlar vi?
Följande kategorier av personuppgifter kan vi komma att behandla:
• Kontaktuppgifter såsom namn, adress, e-postadress, telefonnummer
• Identitetsuppgifter såsom personnummer, organisationsnummer
• Ekonomiska uppgifter såsom bankkontonummer och andra bankrelaterade uppgifter
• Arbetsrelaterade uppgifter såsom anställningsuppgifter, ansökningar, CV, personligt brev
• Köp-, order- och användningshistorik, IP-adress och annan ärenderelaterad information (exempelvis information som lämnas vid kontakt med kundtjänst).
Hur behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter främst för att fullfölja våra förpliktelser mot dig. Dina personuppgifter behandlas enbart inom EU/EES. Vår utgångspunkt är att inte behandla fler personuppgifter än vad som behövs för ändamålet, och vi strävar alltid efter att använda de minst integritetskänsliga uppgifterna. Du har flera rättigheter enligt Dataskyddsförordningen, om du vill utöva dina rättigheter eller har övriga frågor kan du kontakta oss på kundtjanst@norrgavel.se.
Nedan följer information om vilka personuppgiftbehandlingar som finns.
Tillhandahålla och fullgöra avtal om tjänster/varor
Vi behandlar personuppgifter för att kunna fullgöra vårt avtal och tillhandahålla tjänster/varor till dig. Vi behandlar personuppgifter för vår administration och fakturering av tjänsterna/varorna, för kreditupplysningsändamål, för att hantera klagomål och reklamationer, för att hjälpa dig vid frågor om din tjänst/vara när du kontaktar vår kundtjänst samt i övrigt för att tillvarata våra rättigheter och fullgöra våra skyldigheter enligt vårt avtal med dig. Personuppgifter vi hanterar i denna behandling är kontaktuppgifter, identitetsrelaterade personuppgifter samt ekonomiska personuppgifter.
Bokföring
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna fullgöra de lagstadgade skyldigheter som åvilar oss, t ex bokföringslagens krav på arkivering av räkenskapsmaterial. Personuppgifter vi hanterar i denna behandling är kontaktuppgifter, identitetsrelaterade personuppgifter samt ekonomiska personuppgifter.
Marknadsföring
Vi behandlar personuppgifter för att möjliggöra marknadsföring av varor/tjänster till dig och att möjliggöra utskick av nyhetsbrev via e-post för de tjänster/varor du är intresserad av generellt samt information om företaget. Vidare även att möjliggöra inbjudan till evenemang inom området för ditt intresse. Personuppgifter vi hanterar i denna behandling är kontaktuppgifter. Utskick i marknadsföringssyfte kan ske till specifika kundsegment (exempelvis kvinnor mellan 25–35 år). Marknadsföring via e-post sker enbart till den som har registrerat sig för att få utskick.
Kundundersökningar
Efter att vi har levererat din order och/eller dina tjänster skickar vi ut en kundundersökning via e-post i syfte att förstå mer om din upplevelse för att kunna förbättra våra tjänster. Undersökningen är frivillig att besvara och är inte direkt kopplad till din e-post eller ditt köp. Av säkerhetsskäl loggas dock information om din enhet och IP-adress.
Inför anställning
Vi behandlar dina personuppgifter i samband med att du söker lediga tjänster eller anmäler ditt intresse för anställning hos oss. Bolaget behandlar dina personuppgifter för att bedöma din ansökan och genomföra rekryteringsprocessen. Personuppgifter vi hanterar i denna behandling är kontaktuppgifter och identitetsrelaterade personuppgifter.
Analys
Vi behandlar även dina uppgifter i syfte att analysera användningen av våra kanaler och för att kunna utföra förbättringsarbeten. Data används för att se hur kunder använder våra webbsidor och andra digitala kanaler (exempelvis vilka sidor som besöks eller vilka sökningar kunder gör). Exempel på personuppgifter kan vara IP-adress, geografisk plats, ålder, bostadsort, köp- och orderhistorik och/eller resultat från kundundersökningar.
Vilken rättslig grund har vi för våra personuppgiftsbehandlingar?
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna administrera och tillhandahålla avtalad tjänst/vara. När det gäller personuppgiftsbehandling för att fullgöra krav som exempelvis bokföringslagen eller skattelagstiftningen är den rättsliga grunden för behandling rättslig förpliktelse.
För behandlingarna marknadsföring, inför anställning och analys är den rättsliga grunden vårt berättigade intresse. Detta innebär att vi anser att våra intressen att behandla dina personuppgifter för dessa ändamål som listas ovan överväger det integritetsintrång som du utsätts för med anledning av behandlingen. Denna bedömning har gjorts särskilt med beaktande av att vi anser att behandlingen kommer att vara fördelaktig för dig.
När det gäller personuppgifter i samband med arbetsansökningar som inte har något samband med en rekryteringsprocess eller avslutad rekryteringsprocess så kommer vi att spara dina personuppgifter för eventuellt framtida rekryteringsbehov endast om du har samtyckt särskilt till detta.
Länkar
Norrgavels webbsidor kan innehålla länkar till andra webbplatser som inte omfattas av Norrgavels tillsyn. Norrgavel kan inte acceptera något ansvar för innehållet eller för skydd av personuppgifter av dessa webbplatser, men tillhandahåller dessa länkar för att hjälpa våra kunder att hitta mer information.
Hur länge lagrar vi dina personuppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter så länge du är kund hos oss och så länge uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla de ändamål som uppgifterna i början samlades in för. Givet att Norrgavel arbetar långsiktigt och önskar att våra produkter ska leva under en lång tid framöver sparar vi dina köp- och personuppgifter för att kunna fullfölja våra skyldigheter och tillhandhålla bästa möjliga service även i framtiden, till exempel vid en reklamation eller liknande. På din begäran innehar du rättigheten att få dina personuppgifter raderade i våra system. Vänligen notera att vi behöver spara vissa personuppgifter i enlighet med gällande bokföringslag och skattelagstiftning.
Speciellt om cookies
En cookie är en liten textbaserad datafil som en webbserver ber om att få spara i din webbläsare. Genom att innehållet i cookien i allmänhet skickas tillbaka med varje förfrågan till den aktuella webbplatsen är det möjligt för servern att hålla reda på besökarens preferenser, beteende eller identitet (i den mån den är känd). Vi använder följande cookies på vår webbsida:
• Sessionscookies (en tillfällig cookie som upphör när du stänger din webbläsare eller enhet).
• Varaktiga cookies (cookies som ligger kvar på din dator tills du tar bort dem eller de går ut).
• Förstapartscookies (cookies som sätts av webbplatsen du besöker).
• Tredjepartscookies (cookies som satts av en tredjeparts webbplats. Hos oss används dessa i första hand för analyser, som exempelvis Google Analytics, Facebook pixel och Hotjar.
• Liknande tekniker (tekniker som lagrar information i din webbläsare eller på din enhet på ett sätt som liknar cookies).
De cookies vi använder syftar till att förbättra de tjänster vi erbjuder. Cookies gör att webbsidan får en bättre funktionalitet och underlättar för dig som användare. Vi använder cookies också för att samla in och analysera beteendedata baserat på din användning av webbplatsen och tjänster i syfte att förbättra användarupplevelsen och även möjliggöra individanpassad kommunikation och budskap till dig som användare. Vi använder även cookies för att kunna rikta relevant marknadsföring till dig.
Varför använder Norrgavel cookies?
Med hjälp av cookies (och andra tekniker) kan vi utveckla våra tjänster för att förbättra din användarupplevelse. Vi samlar in information om besökare som surfar på vår webbsida genom flera typer av cookies eller infosamlare. Nedan kan du se vilken typ av cookies vi har samt hur vi använder informationen som samlas in:
Nödvändiga cookies
Innehåller information som vi måste ha för att du ska kunna få tillgång till vissa tjänster. Ett exempel är att vi ska komma ihåg vilka produkter du har lagt i din kundvagn eller hur långt du har kommit i din beställning. Nödvändiga cookies används också för att vi ska kunna erbjuda dig live chatt-funktionen och vår betallösning. Nödvändiga cookies hjälper oss även att kunna upptäcka och spåra bedrägerier eller andra försök till olovlig tillgång till din information och våra tjänster.
Prestanda-cookies
Används för att se till att de sidor du använder ska laddas snabbare. Innehåller generell information om hur du använder våra tjänster. Informationen gör att vi kan anpassa vår hemsida efter dina behov så att vi kan göra din användning så enkel som möjlig eller för att kunna analysera våra besöksflöden.
Webbplatsanpassning
Används för att vi ska komma ihåg vilka val du gjort när du tidigare använt våra tjänster. Du ska t.ex. inte varje gång du besöker oss behöva välja vilket land du befinner dig i eller vilket språk som vår webbplats ska visas i. Vi vill också underlätta för dig att komma ihåg vilka produkter som du är intresserad av genom att spara din varukorg eller dina favoriter.
Marknadsföring och social media
Samlar in information om dina aktiviteter och visat intresse på norrgavels webbsida, kort sagt vad du klickat på så att vi kan ge dig relevanta erbjudanden i andra kanaler, exempelvis via annonsering på sociala medier.
Hur kan du hantera cookies?
Du kan när som helst ändra inställningarna för användningen och omfattningen av cookies i din webbläsare. Du kan då välja att blockera samtliga cookies, endast acceptera vissa cookies eller radera cookies när du stänger ner din webbläsare. Om du väljer att blockera eller radera cookies kan det innebär att vissa tjänster inte kan användas eller att webbplatsen inte fungerar korrekt i alla avseenden. Du kan läsa mer om cookies generellt på post- och telestyrelsens webbsida, www.pts.se.
Vid användning av norrgavel.se får du alltid valet att avböja, anpassa eller godkänna samtliga cookies via en cookie pop-up. Webbsidan går inte att använda innan ett val om användning av cookies har gjorts av besökaren. I inställningarna för användning av cookies hittar du även mer exakt information om vilka cookies som Norrgavel använder på sina webbsidor och i vilket syfte.
Vilka delar vi personuppgifter med?
Vår utgångspunkt är att inte lämna ut registrerades personuppgifter till utomstående om den registrerade inte har samtyckt till det eller om det inte är nödvändigt för att uppfylla våra förpliktelser enligt avtal eller lag. I de fall vi lämnar ut personuppgifter till utomstående tjänsteleverantörer (personuppgiftsbiträden) säkerställer vi att personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Dessa företag får endast behandla personuppgifter enligt det personuppgiftsbiträdesavtal som vi tecknat med företaget och enligt de instruktioner de får i samband med detta. De får inte använda dina personuppgifter för egna ändamål och de är skyldiga enligt lag och avtal att skydda dina personuppgifter. En tjänsteleverantör får inte dela dina personuppgifter med tredje part eller underleverantörer utan att vi godkänner detta.
Vi har personuppgiftsbiträden som tillhandahåller oss med:
• Transporter (Speditörer och logistikföretag)
• Betallösningar (kortinlösare, banker och andra betaltjänstleverantörer)
• Marknadsföring (digitala medier, mediebyråer, reklambyråer och print, kundundersökningar)
• IT-tjänster (nödvändig drift exempelvis affärssystem, e-handelsplattform, teknisk support, underhåll av IT-lösningar)
• Leverantörer och varumärken som använder våra system eller de du köpt en vara av via våra webbsidor eller butik (exempelvis våra externa leverantörer).
Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga vilket innebär att dessa styr hur informationen ska behandla såsom myndigheter eller företag som erbjuder självständiga betallösningar eller allmänna varutransporter.
Myndigheter
Vi kan lämna nödvändig information till myndigheter om vi är skyldiga enligt lag att göra det. Denna information kan omfatta dina personuppgifter. I samband med en rättstvist kan det vara aktuellt att även överföra information som kan innehålla personuppgifter till övriga parter i tvisten.
Hur skyddas dina personuppgifter?
Vi skyddar dina personuppgifter genom en kombination av tekniska och organisatoriska lösningar. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig åtkomst. Vi utarbetar rutiner och arbetssätt för att dina personuppgifter ska hanteras på ett säkert sätt. Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för sina arbetsuppgifter har tillgång till dem.
Dina rättigheter
Som registrerad hos oss har du följande rättigheter:
• Du har rätt att begära ett registerutdrag där du kan se vilka personuppgifter vi har om dig. Om vi mottar en begäran från dig, kan vi komma att begära kompletterande uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person. En begäran om registerutdrag ska vara skriftligt undertecknad från dig.
• Du har rätt att begära rättning om vi har felaktig eller ofullständig personuppgift registrerad om dig.
• Du har rätt att få dina personuppgifter raderade under dessa förutsättningar:
– Uppgifterna behövs inte längre för det ändamål de samlades in.
– Om uppgifterna sparas med ditt samtycke och du återkallar samtycket.
– Om behandlingen grundar sig på en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse.
– Om personuppgifterna har behandlats olagligt.
– Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.
– Om du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsändamål.
Rätten att få personuppgifter raderade gäller inte om vi är skyldiga enligt lag (t ex bokföringslagen) att behålla uppgifterna.
• Du har rätt till dataportabilitet (rätt att få dina personuppgifter flyttade) under förutsättning att den rättsliga grunden är samtycke eller avtal och det du kan få ut är personuppgifter som rör dig, som du själv tillhandahållit eller som genererats av dina handlingar/aktiviteter.
• Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär en begränsning av din behandling av personuppgifter kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid som begränsningen är gällande.
• Du har rätt att invända mot en personuppgiftsbehandling som har intresseavvägning som rättslig grund. För att vi ska kunna fortsätta med den aktuella behandlingen behöver vi kunna visa ett tvingande berättigat skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter eller friheter. I annat fall får vi bara behandla uppgifterna för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
• Du har alltid rätt att invända mot att dina personuppgifter används för direkt marknadsföring. Görs en invändning mot direkt marknadsföring, får personuppgifterna inte längre behandlas för sådana ändamål.
Klagomål och tillsynsmyndighet
Om du anser att vi har hanterat dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du alltid vända dig till oss på Norrgavel. Integritetsskyddsmyndigheten är ansvarig för tillsyn enligt dataskyddslagstiftning och den som anser att det förekommer felaktig hantering av personuppgifter kan framställa klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.
Kontakta oss
Vårt mål är alltid att ge dig enkel och rätt information om hur vi använder och behandlar dina personuppgifter. På Norrgavel är våra kunders personliga integritet viktiga för oss och vi arbetar ständigt med förbättringar för att du som kund ska känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. Om du har frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst, via kundtjanst@norrgavel.se
Leveranstider
Lagervaror
Inredningsdetaljer som finns färdiga på vårt lager, har normalt en leveranstid på 2-3 dagar. Skulle en vara tillfälligt vara slut på lager kan leveranstiden bli längre. Observera att angiven leveranstid avser när beställningen skickas från Norrgavel, leveranstillfället avgörs därefter baserat på adress och valt transportsätt
Beställningsvaror
Vi vill att våra kunder ska kunna sätta sin personliga prägel på Norrgavels möbler. De finns därför i många olika varianter. För att möjliggöra detta är våra möbler beställningsvaror; vi har inga färdiga möbler på lagerhyllor utan färdigställandet startar först när vi får kundens order. Att våra kunder gör sina val medför att våra leveranstider varierar och kan uppgå till 8-12 veckor beroende på möbel. Vid varje produkt anges ungefärlig leveranstid. Observera att angiven leveranstid avser när beställningen skickas från Norrgavel, leveranstillfället avgörs därefter baserat på adress och valt transportsätt
Våra möbler är tillverkade av naturmaterial. Trä är ett levande material och påverkas bl a av omgivande luftfuktighet. Det gör att defekter kan uppstå sent i processen vilket kan leda till förlängda leveranstider.
Leveransaviseringar & status på order
På Norrgavel arbetar vi med naturmaterial och stora delar av vår produktionsprocess är manuell och arbetet utförs med största precision för ett perfekt slutresultat. Med hänsyn taget till produktionsprocessens natur, kan förseningar med kort varsel inträffa.
Om du inte hör något
Är din order planerad att lämna vårt lager i Lammhult enligt det ursprungliga kommunicerad tidsspannet du fick vid ordertillfället.
Du aviseras när din order skickas från Lammhult
När din order lämnar vårt lager i Lammhult, aviseras du alltid via mail om att din order har lämnat vårt lager. Från det att ordern har lämnat vårt lager tar det oftast några arbetsdagar innan ordern slutligen når dig. Beroende på transportsätt kan du också i vissa fall följa din försändelse och en spårningslänk är då inkluderad i mailet du får. Om du inte får en spårningslänk, kommer du att bli kontaktad av vår transportör när godset är redo att levereras till dig.
Frakt och leverans Sverige
Varubrev
Små försändelser som får plats i brevlåda levereras direkt hem till dig utan avisering med PostNord.
Paket hemleverans
Du kan också välja att få hemleverans av paket som inte får plats i din brevlåda. De skickas då med PostNord och levereras hem till din dörr. PostNord aviserar mottagaren förslag på leveransdag och tidsintervall. Avisering sker via sms, e-post eller PostNords App. Vid aviseringstillfället erbjuds mottagaren även alternativa leveransval. Inom Sverige sker utlämning utan kvittens om mottagaren inte ändrar föreslaget leveransval. PostNord kommer då att ställa paketet vid mottagarens dörr. Om du inte bokar leverans returneras paketet efter 7 dagar.
Mått och vikt, per paket
Maxmått: Längd 1,2 m / Längd + omkrets = 3 m
Paket till ombud
Mindre försändelser som inte får plats i brevlåda skickas som ett paket till närmaste PostNord- ombud. I samband med leverans får du en avisering i form av ett sms till det mobiltelefonnummer du angivit. I annat fall får du ett mail om du angivit det eller en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit utlämningsstället. Vid uthämtning skall du uppvisa giltig legitimationshandling. Om du inte hämtar paketet returneras det efter 7 dagar.
Returer
På Norrgavel värnar vi om vår omgivning. Vi har därför valt att inte inkludera fysiska returfraktsedlar i de ordrar vi levererar – när dessa ändå allt som oftast inte används.
Du som kund har rätt att ångra ditt köp av lagervaror (dvs varor med leveranstid 3-5 dagar) inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Om du vill göra en retur av dina mottagna varor, följ instruktionerna på den följesedel du fick när du mottog din order. I korta drag anger du returorsak på följesedeln och packar den tillsammans med de varor du önskar returnera. Du besöker sedan den här sidan för att skapa en QR-kod som du sedan visar upp hos ditt postombud. Postombudet hjälper dig därefter att skriva ut en returfraktsedel som möjliggör en retur av din order.
När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. När vi får in din retur dras för kostnaden för frakten från beloppet av återbetalningen. Återbetalning sker efter mottagen retur med samma betalsätt som använts när du gjorde din beställning.
Önskar du returnera en vara och vill ha hjälp att boka din returfrakt - kontakta oss kundtjanst@norrgavel.se. 595 kr för större möbler som returneras via Norrgavels valda transportbolag. Transportbolaget kontaktar dig för att boka hämtning.
Hämta i butik
Mindre försändelser går att få levererat till butik för uthämtning. Just nu erbjuder vi enbart hämta i butik i Stockholm och Nacka. När ditt paket finns att hämta i butik får du en avisering. Vid uthämtning skall du uppvisa giltig legitimationshandling samt uppge ordernr. Om du inte hämtar paketet returneras det efter 14 dagar.
Leveranssätt till områden där Norrgavels butiker finns (större/tyngre än paket)
Hemleverans till tomtgräns
När din order är redo för leverans blir du kontaktad av våra lokala samarbetspartners för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Leverans sker till din tomtgräns/gatuplan överenskommen helgfri vardag och lämnas ut mot kvittens. Du ansvarar själv för inbärning och eventuell montering.
Rekommenderas ej för större möbler såsom klädskåp och soffor.
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer.
Hemleverans med inbärning (1 person)
Dina varor levereras hem och bärs in. Rekommenderas inte om dina varor är stora eller otympliga. Montering ingår ej.
När din order är redo för leverans blir du kontaktad av våra lokala samarbetspartners för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Det är alltid kundens ansvar att tillse att köpt vara med hänsyn till konstruktion och utrymme kan mottagas/användas. Kostnader som uppstår i samband med leverans där ej aviserade hinder föreligger debiteras kunden.
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer.
Hemleverans med inbärning (2 personer)
Dina varor levereras hem till dig av Bring och bärs in av två personer till anvisad plats i hemmet. Montering ingår ej.
När din order är redo för leverans blir du kontaktad för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Via spårningslänken kan du följa din leverans i realtid på leveransdagen. Det är alltid kundens ansvar att tillse att köpt vara med hänsyn till konstruktion och utrymme kan mottagas/användas. Kostnader som uppstår i samband med leverans där ej aviserade hinder föreligger debiteras kunden.
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer.
Hemleverans med inbärning & montering
Två personer levererar dina möbler, bär in, monterar och tar sedan med sig emballaget. OBS! Vägg- eller takhängda möbler monteras ej.
När din order är redo för leverans blir du kontaktad av våra lokala samarbetspartners för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall.Det är alltid kundens ansvar att tillse att köpt vara med hänsyn till konstruktion och utrymme kan mottagas/användas. Kostnader som uppstår i samband med leverans där ej aviserade hinder föreligger debiteras kunden.
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer.
Hämta på hämtlager
På vissa orter kan du välja att själv hämta dina varor.
Stockholm (Frihamnen)
MTM AB, Frihamnen Magasin 6
Frihamnsgatan 54, 115 56 Stockholm
08-660 12 13
info@mtmab.se
Måndag - Fredag | 08:30-16:00 |
Lördagar | Stängt |
Söndagar | Stängt |
Malmö (Jägersro)
Jetpak Malmö
Travbanegatan 4, 213 77 Malmö
040-80 000
malmo@jetpak.se
Måndag - Fredag | 09:00-17:30 |
Lördagar | Stängt |
Söndagar | Stängt |
Lammhult (butikslager)
Norrgavel
Växjövägen 42, 363 45 Lammhult
0472-26 99 90
lammhult@norrgavel.se
Måndag - Fredag | 11:00-16:00 |
Lördagar | 11:00-16:00 |
Söndagar | 11:00-16:00 |
Leveranssätt till övriga delar av Sverige (större/tyngre än paket)
Hemleverans till tomtgräns övriga landet
När din order är redo för leverans blir du kontaktad av PostNord via sms för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Leverans sker till din tomtgräns/gatuplan överenskommen helgfri vardag och lämnas ut mot kvittens. Du ansvarar själv för inbärning och eventuell montering.
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer
Hemleverans med inbärning (2 personer)
Dina varor levereras hem till dig av Bring och bärs in av två personer till anvisad plats i hemmet. Montering ingår ej.
När din order är redo för leverans blir du kontaktad för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Via spårningslänken kan du följa din leverans i realtid på leveransdagen. Det är alltid kundens ansvar att tillse att köpt vara med hänsyn till konstruktion och utrymme kan mottagas/användas. Kostnader som uppstår i samband med leverans där ej aviserade hinder föreligger debiteras kunden.
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer.
Övrigt gällande leverans
Ej uthämtade/leveransbokade paket
Norrgavel ansvarar inte för ej uthämtade eller ej leveransbokade paket. Paket som returneras till oss fraktas på din risk och vi ansvarar heller inte för varan efter det att den har returnerats till oss. Det är därför viktigt att du hämtar ut eller tar emot ditt paket. Om du ångrar ditt köp gäller ångerrätt och de villkor som anges vid retur. Detta gäller endast lagervaror. För outhämtade/ej levererade paket hos ombud debiterar vi en avgift om 250 kr vilket motsvarar våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering.
Vid leverans av större paket som levereras med PostNord kan du erbjudas att få hämta ditt gods på terminal tidigare än vad utkörning kan genomföras. Om hämtning (efter du valt detta) ej genomförts av dig inom 5 arbetsdagar debiteras du lagerhyra med 295 kr per påbörjad dag.
Att tänka på vid mottagande av möbler (gäller vid tjänst Hemleverans med inbärning/montering)
Vägen in till möbelns plats ska vara fri, så vi inte riskerar att riva ner lampor eller andra möbler. Vi tar inget ansvar för saker som står i vägen och går sönder. Platsen där möbeln ska stå ska var förberedd så att smidig utplacering kan ske. Observera att chaufförerna inte alltid har möjlighet att, av arbetsmiljöskäl, ta av sig skorna vid tunga lyft. Täck därför gärna golvet om det är ömtåligt och känsligt för fläckar. Kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig. Vintertid är det viktigt att väg/gång in till huset är framkomlig och isfri.
Delleverans (tilläggstjänst)
Har du beställt varor med olika leveranstider (inom intervallet 1–4 veckor) kan du mot en tillkommande avgift på 595 kr få en delleverans. Kontakta kundtjanst@norrgavel.se för att boka en delleverans.
Leveransförseningar
Om leveransförseningar eller avvikelse uppstår utifrån din preliminära leveransvecka meddelar vi dig via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.
Har du frågor om din leverans?
Kontakta oss kundtjanst@norrgavel.se.
Betalning och säkerhet
Swish
Betalning genomförs på det mobilnummer som du uppger under ”Dina uppgifter”. När Swish-appen öppnas i din telefon visas information om betalningen; belopp och mottagare. Du godkänner och signerar sedan med Mobilt BankID på vanligt sätt. Bekräftelse på betalningen visas i både Swish-appen och e-handeln.
Väljer du Swish-betalning dras pengarna från ditt konto direkt vid köptillfället. Vänligen observera att det ej är möjligt att göra eventuella justeringar på en order om man valt Swish som betalsätt.
Kortbetalning
Vi samarbetar med Nets/Netaxept(PSP) och BABS/Swedbank som kortinlösare för att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av Nets och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Norrgavel eller Resurs Bank har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard.
Vid kortbetalning dras pengarna från ditt konto direkt vid köptillfället. Vänligen observera att det ej är möjligt att göra eventuella justeringar på en order om man valt Kortbetalning som betalsätt.
Faktura
Genom vårt samarbete med Resurs Bank erbjuder vi privatpersoner att handla via faktura. Väljer du att betala med faktura har du alltid till sista dagen i nästkommande månad på dig att betala din faktura, helt utan avgift. Beroende på beställningsdatum har du mellan 30-60 dagar på dig att betala din faktura. Om leveranstiden överstiger fakturatiden kan du behöva betala innan du får din order. Fakturan skickas ut till dig direkt från Resurs bank så snart de har behandlat din order. Detta betalalternativ passar bäst för dig som beställer varor med kortare leveranstid.
Delbetalning
Genom vårt samarbete med Resurs Bank erbjuder vi privatpersoner att handla via delbetalning. Fakturan skickas ut till dig i mitten av nästkommande månad. Om leveranstiden överstiger fakturatiden kan du behöva betala innan du får din order. Detta betalalternativ passar för dig med varor med längre leveranstid.
Exempel: Köp som genomförs under januari, sammanställs och aviseras i mitten av mars.Vilket innebär att du i de flesta fall betalar först efter leverans.
Vid mottagande av avi:
Alternativ 1)
Betala hela beloppet. Inga kostnader tillkommer.
Innebär att du får 60-90 dagars kostnadsfri kredittid (90 dagar om köpet görs i början av månaden, 60 dagar om köpet görs i slutet av månaden)
Alternativ 2)
Välj att dela upp din betalning. Räntefritt upp till 24 månader.
Administrationsavgift tillkommer efter 3 månader (fn. 35 kr/mån). Uppläggningsavgift (fn 295-495 kr) tillkommer efter 12 månader. Ränta tillkommer efter 24 månader. Lägg önskade varor i kassan för att se en exakt tabell som baseras på ditt belopp.
Helbetalning eller första delbetalning skall för köp i januari enligt exemplet vara Resurs Bank tillhanda den sista dagen i mars. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% per år.
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI):
läs mer.
Delbetalning i vår e-handel
I kassan väljer du betalningsalternativet "Delbetalning". När du anger ditt personnummer får du med Mobilt BankID bekräfta att en kreditprövning görs och en kreditupplysning kan komma att tas. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts.
Delbetalning i våra fysiska butiker
Du kan när som helst ansöka om delbetalning via Resurs Bank, eller få hjälp av vår personal i kassan. Om du själv vill göra en ansökan skickar du ett SMS med ordet NORRGAVEL till 71 690. Du får då ett SMS med en länk till din ansökan där du fyller i önskad kreditgräns och dina kontaktuppgifter. Ansökan bekräftas med Mobilt BankID och inom några sekunder får du svar på din ansökan. Om ansökan godkänns skall den signeras med Mobilt BankID. Som svar får du då en streckkod som visas upp i butiken för att genomföra köpet.
Saknar du Mobilt BankID? Givetvis kan du även då välja faktura! Kontakta personalen så hjälper de dig med din ansökan.
Direktbetalning
Via Trustly erbjuder vi direktbetalning från ditt bankkonto med säker verifiering via BankID. Slipp kort, nedladdningar av appar och registrering.
Företagskunder
Vi förbehåller oss rätten att kräva full förskottsbetalning av företagskunder. Nya företagskunder erlägger alltid full förskottsbetalning. Betalningsvillkor 10 dagar.
Personuppgifter & sekretesspolicy
De person- och kontaktuppgifter du lämnar till oss i samband med köp eller annan kontakt hanteras med största respekt och i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter i våra datasystem för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Det handlar t.ex. om att kunna leverera dina varor, leveransavisera men också om att informera dig om nyheter och erbjudanden. Läs mer i vår Integritetspolicy
Cookies
En cookie är en liten textfil som lagras på din dator eller mobila enhet. Cookien i sig innehåller inte någon personlig information, som din e-postadress eller ditt namn, utan används endast för att förenkla för dig i användandet av vår webbplats. Den kommer heller inte att påverka din dator på något sätt.
Våra cookies används även för att vi ska kunna få en tillförlitlig statistik över våra besöksflöden, något som kan hjälpa oss att inte bara bibehålla, utan också att förbättra den service vi erbjuder dig som besökare. Vi kommer inte att använda cookies i några andra kommersiella syften. Vi använder även cookies för att kunna rikta relevant marknadsföring till dig. Norrgavel använder Google Analytics från Google som analysverktyg, vilket är en tjänst som också använder sig av cookies.
Våra cookies används för att underlätta för både dig som besökare och för oss, och förbättrar normalt sett de tjänster vi erbjuder. Några av våra tjänster behöver cookies för att fungera korrekt, medan andra förbättrar tjänsterna för dig.
Om du fortsätter att använda vår hemsida utan att ändra dina inställningar, utgår vi från att du inte har några problem med att ta emot våra cookies.
Du kan enkelt radera cookies från din dator eller mobila enhet via webbläsaren. För instruktioner om hur du hanterar och raderar cookies, gå till alternativet "Hjälp" i din webbläsare. Observera att du, om du väljer att avaktivera cookies, inte kommer att kunna utnyttja alla funktioner på vår hemsida.
Reklamation & ångerrätt
Reklamation
Vid transportskador, se under rubriken Transportskador.
Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt avseende produktfel. Den förutsätter att reklamation sker så snart felet kunnat konstateras. Rätten att reklamera gäller inte fel som uppkommit till följd av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning.
Vi arbetar kontinuerligt med att säkerställa att våra produkter håller högsta kvalitet innan de levereras till dig. Skulle du mot förmodan upptäcka ett fel så var vänlig meddela oss omgående via e-post till reklamation@norrgavel.se. Underlätta gärna din reklamation genom att dokumentera ev. synliga skador/förändringar med bilder. Kvitto skall kunna uppvisas vid eventuell reklamation.
Efter mottagen reklamation kontaktar vi dig för avhjälpande av felet och svarar för att varan byts ut, justeras på plats eller lagas vid konstaterat fel. Vid godkänd reklamation kan den lösas endera genom någon av våra butiker eller ombud, eller att du får returnera varan. Då står Norrgavel för returfrakten. Vi översänder eventuella returkoder/fraktsedel.
I de fall reklamation inte godkänns faktureras fraktkostnaden dig i efterhand.
Ångerrätt - distanshandel
Vid köp i vår e-handel eller via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp av lagervaror (dvs varor med leveranstid 3-5 dagar) inom 30 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, vilket betyder omonterad, oanvänd och oskadd. Originalemballage måste sparas och följa varan. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten.
Beställningsvaror - ingen ångerrätt
Vid köp av våra möbler eller andra varor med angiven leveranstid över 5 dagar, är dessa varor specialtillverkade eller har på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig. Då gäller inte ångerrätten.
Avbeställning av order
Avbeställning kan ske mot en kostnad av 10–100% av ordervärdet beroende på vara och tidpunkt. Kontakta oss kundtjanst@norrgavel.se.
Transportskador
Vid leverans skall godset alltid kontrolleras. Avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) skall noteras på frakthandlingen/handscannern och signeras av chaufför och mottagare. Samma förfarande gäller vid hämtning av paket/gods hos paketombud/godsterminal. Anmälan skall omgående göras till vår reklamationsavdelning via e-post till reklamation@norrgavel.se.
Om skadan upptäcks vid uppackningen skall detta anmälas till reklamationsavdelning senast inom 4 dagar från mottagandet. För en effektiv och snabb hantering av reklamationen bör digitala bilder på godsets emballage samt bilder på den skadade varan bifogas och skickas till reklamation@norrgavel.se.
Observera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att emballaget sparas för ev. besiktning.
Övrigt
Fakta- och prisuppgifter som förekommer på Norrgavels hemsida lämnas med reservation för felskrivningar, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning.
Fotografier som publiceras av Norrgavel har olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa i andra sammanhang krävs en kontakt med oss.
Tänk på att bilder inte alltid med exakthet återger produkternas verkliga utseende. Bildskärmsinställningar och färgåtergivning påverkar detta.