• Jon Koko x Norrgavel


    DET TYSTA MÖTET

    Under Malmö gallerihelg den 27–29 september förvandlas Norrgavel-butiken i Malmö till ett pop up-galleri. Utställningen "Det tysta mötet" utforskar vad som sker när en konstnär tolkar en likasinnad formgivares möbler. När måleri och formgivning flätas samman. Mellan dessa två kreativa världar sammanstrålar konstnären Jon Koko och Norrgavel. Det uppstår ett harmoniskt möte mellan Jon Kokos avskalade uttryck och Norrgavels tysta design och filosofi. Det tysta mötet.

    Träsoffa Rak

    Bord med utdrag


    UTSTÄLLNING & ÖPPETTIDER

    Under utställningen “Det tysta mötet” ställer konstnären Jon Koko ut målningar och keramikern Yuichi Romita visar upp verk av oglaserad vedeldad keramik. Utställningen pågår t.o.m. den 20 oktober.

    Öppettider Norrgavel Malmö
    Måndag-fredag kl 10–18
    Lördagar kl 10–17
    Söndagar kl 12-16

    Efter Malmö Gallerihelg kan man ta del av utställningen under butikens ordinarie öppettider.

    målarfärg

    I samtal med Jon Koko

    Mötet med Jon Koko sker i hans ateljé som är belägen i en stor ateljéförening i Mellersta hamnen i Malmö. Ett vältrafikerat men ganska folktomt område. Hit har inte nya stadsutvecklingsprojekt nått, utan arkitekturen och stämningen minner fortfarande om den gamla kärva industristaden Malmö.Väl inne i Jon Kokos ateljé möts man av fullständig ordning och harmoni. Rummet badar i ljuset från det stora fönstret som vetter mot söder. Suggestiv bakgrundsmusik ligger som en lugn ljudmatta i luften. Varenda liten pensel och färgtub är pedantiskt och systematiskt placerad. En slags självklar perfektion. För det känns varken forcerat eller onaturligt. Men definitivt motsatsen till vad man skulle kunna förvänta sig av en konstnärsateljé. Dock helt i linje med allt det som Jon Koko står för. Nämligen en slags filosofisk livsinställning som innebär att koka ner, destillera och uppnå det enkla – helt enkelt att skala av det oväsentliga.
    Även Jon Koko som person utstrålar ett insiktsfullt och ödmjukt lugn som inte hör till vanligheterna hos en 36-årig man. Han väcker nyfikenhet. Vem är egentligen Jon Koko och hur hamnade han där han är idag? Och varför ett samarbete med just Norrgavel?

    Berätta om din bakgrund – uppväxt & konstnärlig utbildning.
    – Jag är uppväxt i Lund, faktiskt precis i det området där Norrgavel startade för 30 år sedan. Jag gick på dagis på Prennegatan och från den innegården kunde man se till Norrgavel. I hela mitt liv har jag målat och skapat saker. Under gymnasiet valde jag att gå en estetisk linje. Jag har alltid ritat hus och varit fascinerad av arkitektoniska skisser. Men jag har även sysslat en hel del med graffitti. När jag var yngre och funderade på ett framtida yrke så var nog arkitekt mest logiskt. Fast inom konstens värld så är man helt fri och det upplever jag som en stor fördel. Efter gymnasiet jobbade jag på ett lager, sparade pengar och valde sedan att satsa fullt ut på konsten. Istället för att söka mig vidare till en konstutbildning så gick jag min egen väg och mejslade fram en egen stil. Runt 2014 började min färgpalett och stil bli mer som den är idag. Det är något oerhört avkopplande med att måla och att omge sig med de här färgerna.

    Vilka är dina främsta inspirationskällor i ditt skapande?
    – Naturmaterial och naturfärger är en jättestor inspirationskälla. Inom arkitekturen är funkis intressant och inspirerande med sin harmoniska färgskala där alla färger passar ihop. Framför allt olika färgnyanser i det grå fältet. De skär sig inte utan skapar en helhet. Sedan inspireras jag även av en rad olika konstnärer. Exempelvis Milton Avery som var en amerikansk kolorist. Han målade tvådimensionellt och jag tittar mest på hans uttryckssätt och hans former, då jag själv jobbar tvådimensionellt. Japanska träsnitt inspirerar – hela det japanska träsnittuniversumet med sina former och det tvådimensionella.

    Du kallar dig för Jon Koko men heter egentligen Oskar Glemme – berätta mer!
    – Jon är mitt andranamn. När man är bildkonstnär så dras man med sitt namn och det är skönt att skapa distans till sig själv genom ett artistnamn. På så vis kan jag utforska något som är bortom mig. Namnet Jon Koko skrivet med japanska tecken symboliserar hav och knasig.

    Hur ser din konstnärliga process ut?
    – Det börjar med en enkel form, oftast en rektangel. Först skissar jag för hand och sedan jobbar jag digitalt med grundidén i datorn. Efter det låter jag bilden vila i flera veckor, gärna månader. Därefter ser man med nya och fräscha ögon om det funkar. Nästa fas innebär att skissen genomgår en restaurering och därefter är det vila igen. Så det är en långsam process som kan ta flera år innan det sista blir klart.

    Med Norrgavel-projektet såg processen lite annorlunda ut. Det handlade om att få in möbler i en miljö där möbeln skulle vara i fokus. Ta bort allt som inte var relevant och skala av tills det inte fanns något mer att skala av – så jobbar jag ju i och för sig alltid. Men i Norrgavel-tavlorna ville jag, Jon Koko, skala av mig själv. Jag försökte uppnå en slags neutral värld även om mitt uttryck finns där. Möblerna ska höjas och vara i fokus utan att det ser onaturligt ut. Det ska inte upplevas som en produktplacering, utan det ska kännas att vi båda ger och tar av varandra. För att få det att fungera, så lät jag mig först absorberas av Norrgavel-världen och sedan kom projektet igång.

    Kan du sätta ord på ditt konstnärliga uttryck?
    – Jag tror att jag vill åt essensen. Att skala av det oväsentliga. Det är så oerhört viktigt, det fundamentala. Det känns som att allt är så komplicerat i världen, så det är en skön tillflykt att försöka göra det så enkelt som det bara går när man skapar. Men det ska fortfarande finnas en själ i det, något levande och väsentligt. Det onödiga ska bort, men det som finns kvar ska fortfarande ha ett värde. Det tvådimensionella är en del av att skala av. En slags abstraktion vilket gör att det får en liten hint av fantasivärld, men vet inte om jag sysslar med naivism egentligen... Om man får till det enkla, minimalistiska, så blir det också det mest direkta uttrycket. Jag arbetar mycket med offwhite och linnetoner för närvarande. Jag målar med oljefärger och jag spär ut med förtunning eller tysk “Safloröl” eller valnötsolja. Det är knappt någon gulhet i den, vilket jag föredrar. Folk kan ibland tycka att mitt färguniversum är tråkigt, men med den färgskalan så tröttnar jag aldrig. Den är beständig på något sätt.

    Ser du några paralleller i ditt skapande och Norrgavels möbler/förhållningssätt till inredning?
    – Tanken om att skala av och att hitta det essentiella. Norrgavel vill vara så tidlösa som möjligt, vilket jag attraheras väldigt mycket av. Man kan ha sakerna länge, man tröttnar inte på dem. En koppling som jag också strävar efter.

    Jon-Koko-X-Norrgavel_14

    Hur kom det sig att du tackade ja till samarbetet med Norrgavel?
    – En fin symbios med gemensamma värderingar. Tacksamt och enkelt att jobba med ett företag som har samma typ av filosofi eller sätt att se på saker. Respekten för naturmaterial var en jätteviktig faktor. Det är själva kärnan i allt det som Norrgavel gör. Det var lockande att bli introducerad till Norrgavel-världen, en väldigt bra värld.

    Du har blivit kallad för “Japanophile”. Vad betyder Japan för dig?
    – Jag har pluggat japanska och har många japanska vänner. Om man har respekt för material och hantverket så dras man automatisk till Japan. Jag har gjort många resor till Japan och gått på utbildningar där, bland annat i japanskt träsnitt. Hantverket är mer i fokus och jag lockas av att komma ifrån det digitala och känna på de riktiga materialen. Att jobba med sina händer på ett annat sätt. Sedan kan man göra hybrider med västerländska oljefärger. Materialen är så oerhört viktiga och dessutom att bara jobba med de vackraste materialen. Exempelvis washi-papper är så otroligt vackra i sig själva. Det japanska uttrycket är starkt men samtidigt väldigt diskret och det är samma sak som jag vill uppnå med mitt konstnärliga uttryck.

    Vilken roll spelar musik i ditt skapande?
    – Jag använder lugn “ambient drone”-musik när jag målar. Det förstärker känslan när jag skissar. Lyssnar fortfarande på samma sak som jag hittade som 20-åring, binaural beats. Musiken jag lyssnar på genererar lugn. En slags ljudmatta som ligger där och förmedlar en känsla. Man kan säga att musiken går hand i hand med det jag skapar. Suggestiv musik hjälper till att skapa bilder som påminner om det man upplever. En japansk musiker som heter Nobuto Suda återvänder jag ofta till.

    Du ägnar dig regelbundet åt meditation – berätta mer!
    – Jag har varit intresserad av meditation från att jag var i 20-årsåldern och jag gör andningsövningar varje dag. Det är ett måste för att kunna se saker och ting hyfsat klart. Och det är ett bra verktyg för att lugna ner nerverna. Går man till en psykolog idag så rekommenderar de ofta meditation och att fokusera på andningen. Meditation handlar om att skala bort det som fladdrar och få kontakt till sitt inre i ett annat plan. Meditationen är en dörr in till ett annat tillstånd.

    Det framgår med all tydlighet. Att precis som hos Norrgavel finns en ständig strävan hos Jon Koko efter att skala av och att nå fram till själva essensen. Likaså respekten för hantverket och naturmaterialen. Att uppnå det tidlösa och att bejaka det existentiella i tillvaron. Det är förmodligen därför det uppstår ett så harmoniskt möte mellan Jon Kokos avskalade konstnärliga uttryck och Norrgavels tysta design och filosofi. Det tysta mötet. Om konsten att fånga essensen.

    Ta del av Norrgavels tredelade värdegrund.

    Namn: Oskar Glemme
    Artistnamn: Jon Koko 
    Född: 1988 i Lund

    Soloutställningar 
    Thimar Westlin Galleri, Karlstad, Sverige (2014)
    Vacant Gallery, Tokyo, Japan (2024)

    Grupputställningar 
    New Landscapes, Alzueta Gallery, Barcelona, Spanien (2023) 
    FAIRS KIAF, Seoul, Sydkorea (2023) 
    Art Central Hong Kong, Hong Kong, Kina (2023)

    Utbildning
    Karuizawa Mokuhanga School, Japan 2023
    Kyoto International Mokuhanga School, Japan 2017
    Japanese Art, architecture and visual culture, Uppsala 2014
    Spyken Fine Art Program, Lund 2004-2007


    Våra butiker

    Varmt välkommen till våra butiker runtom i Sverige – upplev naturmaterialen, provsitt, jämför färgprover, känn doften, ta en närmare titt på snickerihantverket... Hos oss får du omsorgsfull, professionell och personlig hjälp. För att kunna göra välgrundade och långsiktiga val som förskönar och förenklar vardagslivet.

    Info & öppettider