• Februari, 2022

    Karmstol China-Windsor - att hitta formen till känslan





    Norrgavels möbler är gjorda för att hålla över tid. Det betyder även att själva designprocessen får ta tid. Och ibland kan det faktiskt ta 14 år från idé till färdig möbel. Fröet till Karmstol China-Windsor dök upp i formgivaren Nirvan Richters skissböcker redan 2008. Men utmaningen låg i att omvandla en längtan och en fysisk förnimmelse, till en färdig möbel. Hur gör man det egentligen? Det kortfattade svaret lyder; otaliga skisser, prototyper, omtag, tid för eftertanke – varvat med en rad produktionstekniska utmaningar där mästerskapet verkligen sattes på prov.


    Namnet Karmstol China-Windsor andas influenser från fjärran delar av världen, men rymmer samtidigt avskalat skandinaviskt formspråk och gedigen materialkänsla. En stol med smäcker siluett och kinesiskt s-böjda bakben som skänker karaktär. Den höga komforten har sin främsta förklaring i den välavvägda sittvinkeln, den anatomiskt skålade sitsen och ryggen av Windsortyp.

    Karmstol China-Windsor är en stol som är lika skön att se på, som att sitta i. Stolen tillverkas av massiv ek som ytbehandlas med vitolja.


    En livsdröm

    Med Karmstol China-Windsor förverkligades en av de drömmar som gjorde att Nirvan Richter startade Norrgavel för snart 30 år sedan. I ”tanken bakom” beskriver Norrgavels grundare och formgivare, Nirvan Richter, hur designprocessen för Karmstol China-Windsor sett ut.

    Under designprocessen var arbetsnamnet ”natur-luft-stol" – nu står Karmstol China-Windsor klar efter alla års arbete. Formgivaren Nirvan Richter har hittat formen till känslan och hans dröm har förverkligats.

    Tanken bakom


    "Med Karmstol China-Windsor förverkligas en av de drömmar som gjorde att jag startade Norrgavel: “Längtar efter en rundad stol med material och lätthet som i danska stolar från när jag var liten, fast skönare... sand, sol, ljus, luft, mjuk hud, snäckskal...” Jag älskar när visionen finns i kroppen innan den tar fysisk form; känslan i sätet, mot låret, svanken, ryggen, underarmen, känslan att resa sig, lyfta. Arbetsnamnet var natur-luft-stol och utmaningen – att hitta formen till känslan.

    Mina skissböcker från 2008 och framåt visar försök i olika riktningar och parallellt skedde fullskaleförsök i prototypsnickeriet, men utan att vi riktigt fick till det. Efter nyår 2010 såg jag filmatiseringen av Förnuft och känsla med en sekvens som etsade sig fast; Windsorstolar med bow-back-ryggar som ett organiskt grenverk kring ett bord. Året därpå återkom bilden i en färdig formskiss, en natur-luft-stol med kinesiskt s-böjda bakben, en snörflätad sits och rygg av Windsortyp. Men även om vi var nöjda med själva formen, så är processen fram till färdig produkt lång och kräver totalt fokus. Först i slutet av 2017 gavs utrymme för ett omtag, då vi metodiskt tog oss an raden av utmaningar – en fas då mästerskapet verkligen sätts på prov:

    · Sittvinkeln provades fram och bakbenen fick sin lutning och kinesiska kurvatur.

    · Inspiration till stolsryggen hämtades från Windsorstol av New York-typ. Överliggaren fick sin lutning, fasning och knyck med ett uppdaterat avslut lika frambenens – liknande överliggare hittar man också på gamla kinesiska stolar.

    · Ryggpinnarna fick sin svankstödjande svarvning.

    · För att uppnå en högre komfort på sitsen än vid en vanlig kuvertflätning, arbetade vi tillsammans med flätmästare fram en mer anatomisk skålning.

    · Stolens smäckra siluett är viktig, så för att klara hållfastheten, förtjockades sidosargarna osynligt in i snörningen.

    · Baksargen fick sitt lugn med slitsning för snörena framför och nedfräsning mellan varje ryggpinne.

    · Slutligen placerades benstagen, diskret men med optimal stabilitet.

    Karmstol China-Windsor har fått sitt namn från inspirationskällorna. De kinesiskt s-formade bakbenen ger karaktär, men den sköna komforten har sin främsta förklaring i sittvinkeln, den anatomiskt skålade sitsen och ryggen av Windsortyp."

    Nirvan Richter
    Formgivare & grundare av Norrgavel

    Skisser över tid

    Norrgavels möbelskisser görs fortfarande för hand. Varenda steg, utmaning och omtag finns bevarat i formgivare Nirvan Richters otaliga skisser och anteckningar. Den långa designprocessen för Karmstol China-Windsor illustreras i alla dessa bilder och texter – från idéstadiet för 14 år sedan, fram till färdig stol idag.

    I formgivare Nirvan Richters skissböcker kan man följa hela resan från första idéskiss till färdig Karmstol China-Windsor.

    Värt att veta!
    Samtliga anteckningsböcker förvaras som en värdefull skatt i ett kassaskåp hos Norrgavel.



    Tidkrävande hantverk

    Under designprocessen lät vi en flätmästare utforma den flätade sitsen i en anatomiskt skålad form för bästa sittkomfort.
    Att fläta stolsitsar är en gammal konst. Förr i tiden användes oftast halm, hickorysplint, säve eller almbast. Man använde helt enkelt det material som fanns att tillgå i närmiljön. Numera används vanligtvis ett särskilt papperssnöre som är avsett för just möbler.

    Sitsen på Karmstol China-Windsor flätas med ett ändamålsenligt papperssnöre som är tillverkat i danska Randers, av FSC-certifierad träråvara. Snörena är dessutom vaxade för att skydda mot fläckar.

    Värt att veta!
    Själva flätningen av en stolsits på Karmstol China-Windsor tar minst 2 timmar.

    Ta en närmare titt på detaljerna – de rundade ryggpinnarnas svankstödjande svarvning, överliggarens fasning och flätmästarens tålmodiga arbete med sitsen.



    Ett tidlöst lugn

    Karmstol China-Windsor tar plats i rummet på ett självklart sätt – oavsett om man väljer att ha flera runt matbordet eller som en solitär skrivbordsstol i arbetshörnan. Äkta hantverk som utstrålar lugn, tidlöshet och en besannad livsdröm.

    Karmstol China-Windsor tillsammans med Skrivbord Fint i kanten. En tidlöst vacker och bekväm arbetshörna.

    Karmstol China-Windsor runt Bord med utdrag i vitoljad ek. En matplats som utstrålar tidlös harmoni.



    Nollserie i ask

    I samband med lanseringen av nya Karmstol China-Windsor, gavs även möjlighet att ta del av några exemplar från nollserien – i träslaget ask.

    Vad är en nollserie?
    Nollserie är en fackterm för ett steg i produktionsättningen av nya möbler. När produktutvecklingen är klar och designen är spikad, är nästa led produktionssättningen. Så snart vi hittat rätt tillverkare, beställs ett produktprov. Och när detta har blivit säkrat, är nästa steg att serietillverka en så kallad nollserie. Det gör man för att säkerställa en jämn kvalitet, vad gäller allt från val av virke till finishen på möbeln. När nollserien har granskats och godkänts är produkten redo för lansering.

    Nollserien för Karmstol China-Windsor producerades i träslaget ask, som är ett tacksamt träslag att forma/böja genom basning. Parallellt testade vi att låta tillverka stolen i ek, vilket föll väl ut. Och därmed togs beslutet att välja ek vid lanseringen av Karmstol China-Windsor.



    Nollserien av Karmstol China-Windsor togs fram i träslaget ask, som är ett tacksamt träslag att forma genom basning.


    Visste du att:

    » Norrgavels grundare Nirvan Richter föddes som Erik Johansson 1954, men tillsammans med sina två syskon tog han som 20-åring namnet Richter efter sin danska mormor.

    » Nirvan är uppvuxen i villaförorten Örby utanför Stockholm. Han gick på Adolf Fredriks musikklasser och gick ut naturvetenskapligt program på gymnasiet med 4,7 i slutbetyg. Han hade näst sämst betyg i klassen. Av hans 16 klasskamrater blev 11 läkare.

    » Efter avslutade arkitektstudier, på KTH i Stockholm, valde Nirvan att fördjupa sina kunskaper inom möbelsnickeri och studerade på Carl Malmstenskolan.

    » Företagsnamnet Norrgavel kom till i början av 90-talet. Familjen Richter hade flyttat in i ett gatuhus i Lund och startat en verksamhet som skulle bli företaget Norrgavel, i gårdshuset intill. Nirvan funderade på vad hans företag skulle heta och fick under ett telefonsamtal rådet att välja ett namn med anknytning till platsen där företaget låg. "Vad skulle det vara, här finns ju bara en hög norrgavel!" utbrast han och så fick det bli – namnet var spikat.

    » Den största och mest revolutionerande insikten i Nirvans liv fick han i mitten av 1990-talet, under sin utbildning i terapi och meditation, när en meditationsmästare sa till honom att han bara behövde fokusera på två saker i livet. Meditera och ta risker.

    » Efter att i mitten av 90-talet ha upptäckt meditationens kraft ville Nirvan Richter manifestera att han menade allvar med sina nyvunna livsinsikter. Efter vägledning från ett indiskt meditationscenter 1999 bytte han därför tilltalsnamn från Erik till Anand Nirvan (vilket betyder "befrielse genom lycksalighet").