Köp & leveransvillkor


Geografisk begränsning 

Norrgavels e-handel omfattar idag endast leveransadresser i Sverige. För leverans till övriga världen kontakta vår kundtjänst på tel. 0472-26 99 77 eller via kundtjanst@norrgavel.se.

Vid köp i våra fysiska butiker gäller delvis andra villkor. 


Leveranstider

Lagervaror

Inredningsdetaljer som finns färdiga på vårt lager, har normalt en leveranstid på 3-5 dagar. Skulle en vara tillfälligt vara slut på lager kan leveranstiden bli längre. 

Beställningsvaror 

Vi vill att våra kunder ska kunna sätta sin personliga prägel på Norrgavels möbler. De finns därför i många olika varianter. För att möjliggöra detta är våra möbler beställningsvaror; vi har inga färdiga möbler på lagerhyllor utan färdigställandet startar först när vi får kundens order. Att våra kunder gör sina val medför att våra leveranstider varierar och kan uppgå till 8-12 veckor beroende på möbel.
Vid varje produkt anges ungefärlig leveranstid. 

Våra möbler är tillverkade av naturmaterial. Trä är ett levande material och påverkas bl a av omgivande luftfuktighet. Det gör att defekter kan uppstå sent i processen vilket kan leda till förlängda leveranstider. 

Vid beställning av varor med olika leveranstider levererar vi dessa till dig vid ett tillfälle om skillnaden i leveranstid inte överstiger 4 veckor. 


Frakt och leverans Sverige

Varubrev 

Små försändelser som får plats i brevlåda levereras direkt hem till dig utan avisering med PostNord. 

Paket till ombud 

Mindre försändelser som inte får plats i brevlåda skickas som ett paket till närmaste PostNord- ombud. I samband med leverans får du en avisering i form av ett sms till det mobiltelefonnummer du angivit. I annat fall får du ett mail om du angivit det eller en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit utlämningsstället. Vid uthämtning skall du uppvisa giltig legitimationshandling. Om du inte hämtar paketet returneras det efter 14 dagar.

Mått och vikt, per paket 

Maxmått: Längd 1,2 m / Längd + omkrets = 3 m
Maxvikt: 20 kg

Paket hemleverans 

Du kan också välja att få hemleverans av paket som inte får plats i din brevlåda. De skickas då med PostNord och levereras hem till din dörr. Avisering sker via sms eller mail för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Paketet lämnas ut mot kvittens. Om du inte är hemma vid leveranstillfället aviseras du om hur paketet kan erhållas. Om du inte bokar leverans returneras paketet efter 14 dagar. 

Mått och vikt, per paket 

Maxmått: Längd 1,2 m / Längd + omkrets = 3 m 
Maxvikt: 20 kg 


Leveranssätt till områden där Norrgavels butiker finns (större/tyngre än paket)

Leverans till tomtgräns Zon 1

Begränsat till följande områden:
Stockholm: inom tullarna 
Göteborg: centrala Göteborg (upp till 2 mil från butik) 
Malmö: centrala Malmö
Uppsala: centrala Uppsala (upp till 2 mil från butik) 
Lammhult: upp till 2 mil från Lammhult
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer 

När din order är redo för leverans blir du kontaktad av våra lokala samarbetspartners för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Leverans sker till din tomtgräns/gatuplan överenskommen helgfri vardag och lämnas ut mot kvittens. Du ansvarar själv för inbärning och eventuell montering.

Leverans till tomtgräns Zon 2

Begränsat till följande områden:
Stockholm: Bagarmossen, Bandhagen, Bredäng, Bromma, Danderyd, Djursholm, Enskede, Essingen, Farsta, Fruängen, Gröndal, Hagsätra, Helenelund, Hägersten, Kista, Lidingö, Liljeholmen, Nacka C, Rågsved, Saltsjö- Duvnäs, Skuru, Sköndal, Solna, Stocksund, Sundbyberg, Sätra, Årsta och Älvsjö
Göteborg: Stor Göteborg, Kungsbacka, Hindås, Lerum, Kungälv, Stenungsund och Marstrand
Malmö: erbjuds ej
Uppsala: centrala Uppsala (upp till 5 mil från butik)
Lammhult: upp till 5 mil från Lammhult
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer 

När din order är redo för leverans blir du kontaktad av våra lokala samarbetspartners för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Leverans sker till din tomtgräns/gatuplan överenskommen helgfri vardag och lämnas ut mot kvittens. Du ansvarar själv för inbärning och eventuell montering.

Hemleverans Enkel Zon 1

Rekommenderas ej för större möbler såsom klädskåp och soffor. 1-mansleverans där du måste vara behjälplig med att bära etc. Montering ingår ej.

Begränsat till följande områden:
Stockholm: inom tullarna 
Göteborg: centrala Göteborg (upp till 2 mil från butik) 
Malmö: erbjuds ej 
Uppsala: centrala Uppsala (upp till 2 mil från butik) 
Lammhult: upp till 2 mil från Lammhult 
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer 

När din order är redo för leverans blir du kontaktad av våra lokala samarbetspartners för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall.  
Det är alltid kundens ansvar att tillse att köpt vara med hänsyn till konstruktion och utrymme kan mottagas/användas. Kostnader som uppstår i samband med leverans där ej aviserade hinder föreligger debiteras kunden.

Hemleverans Enkel Zon 2

Rekommenderas ej för större möbler såsom klädskåp och soffor. 1-mansleverans där du måste vara behjälplig med att bära etc. Montering ingår ej. 

Begränsat till följande områden:
Stockholm: Bagarmossen, Bandhagen, Bredäng, Bromma, Danderyd, Djursholm, Enskede, Essingen, Farsta, Fruängen, Gröndal, Hagsätra, Helenelund, Hägersten, Kista, Lidingö, Liljeholmen, Nacka C, Rågsved, Saltsjö- Duvnäs, Skuru, Sköndal, Solna, Stocksund, Sundbyberg, Sätra, Årsta och Älvsjö 
Göteborg: Stor Göteborg, Kungsbacka, Hindås, Lerum, Kungälv, Stenungsund och Marstrand 
Malmö: erbjuds ej 
Uppsala: centrala Uppsala (upp till 5 mil från butik) 
Lammhult: upp till 5 mil från Lammhult 
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer 

När din order är redo för leverans blir du kontaktad av våra lokala samarbetspartners för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall.
Det är alltid kundens ansvar att tillse att köpt vara med hänsyn till konstruktion och utrymme kan mottagas/användas. Kostnader som uppstår i samband med leverans där ej aviserade hinder föreligger debiteras kunden. 

Hemleverans med inbärning Zon 1

2-mans leverans med inbärning, montering och återvinning av emballage. 

Begränsat till följande områden:
Stockholm: inom tullarna 
Göteborg: centrala Göteborg (upp till 2 mil från butik) 
Malmö: centrala Malmö 
Uppsala: centrala Uppsala (upp till 2 mil från butik) 
Lammhult: upp till 2 mil från Lammhult 
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer 

När din order är redo för leverans blir du kontaktad av våra lokala samarbetspartners för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall.
Det är alltid kundens ansvar att tillse att köpt vara med hänsyn till konstruktion och utrymme kan mottagas/användas. Kostnader som uppstår i samband med leverans där ej aviserade hinder föreligger debiteras kunden. 
Med montering avses alla möbler som inte ska tak- eller väggmonteras. 

Hemleverans med inbärning Zon 2

2-mans leverans med inbärning, montering och återvinning av emballage. 

Begränsat till följande områden:
Stockholm: Bagarmossen, Bandhagen, Bredäng, Bromma, Danderyd, Djursholm, Enskede, Essingen, Farsta, Fruängen, Gröndal, Hagsätra, Helenelund, Hägersten, Kista, Lidingö, Liljeholmen, Nacka C, Rågsved, Saltsjö- Duvnäs, Skuru, Sköndal, Solna, Stocksund, Sundbyberg, Sätra, Årsta och Älvsjö 
Göteborg: Stor Göteborg, Kungsbacka, Hindås, Lerum, Kungälv, Stenungsund och Marstrand 
Malmö: Malmö, Lund, Staffanstorp, Oxie, Svedala, Vellinge
Uppsala: centrala Uppsala (upp till 5 mil från butik) 
Lammhult: upp till 5 mil från Lammhult 
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer

När din order är redo för leverans blir du kontaktad av våra lokala samarbetspartners för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall.
Det är alltid kundens ansvar att tillse att köpt vara med hänsyn till konstruktion och utrymme kan mottagas/användas. Kostnader som uppstår i samband med leverans där ej aviserade hinder föreligger debiteras kunden. 
Med montering avses alla möbler som inte ska tak- eller väggmonteras. 


Leveranssätt till övriga delar av Sverige (större/tyngre än paket) 

Leverans till tomtgräns övriga landet 

När din order är redo för leverans blir du kontaktad av PostNord via sms för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Leverans sker till din tomtgräns/gatuplan överenskommen helgfri vardag och lämnas ut mot kvittens. Du ansvarar själv för inbärning och eventuell montering. 
Ev. tilläggspriser såsom färjetillägg etc tillkommer 

Hämta på hämtlager 

På vissa orter kan du välja att själv hämta dina varor kostnadsfritt.

Stockholm (Frihamnen) 
MTM AB, Frihamnen Magasin 6 
Frihamnsgatan 54, 115 56 Stockholm

Göteborg (Mölndal) 
Danil Distribution 
Flöjelbergsgatan 11, 431 37 Mölndal

Malmö (Jägersro) 
Jetpak Malmö 
Travbanegatan 4 213 77 Malmö 

Lammhult (butikslager) 
Norrgavel 
Växjövägen 42, 363 45 Lammhult 


Övrigt gällande leverans

Ej uthämtade/leveransbokade paket

Norrgavel ansvarar inte för ej uthämtade eller ej leveransbokade paket. Paket som returneras till oss fraktas på din risk och vi ansvarar heller inte för varan efter det att den har returnerats till oss. Det är därför viktigt att du hämtar ut eller tar emot ditt paket. Om du ångrar ditt köp gäller ångerrätt och de villkor som anges vid retur. Detta gäller endast lagervaror. 
För outhämtade/ej levererade paket hos ombud debiterar vi en avgift om 250 kr vilket motsvarar våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering.  

Vid leverans av större paket som levereras med PostNord kan du erbjudas att få hämta ditt gods på terminal tidigare än vad utkörning kan genomföras. Om hämtning (efter du valt detta) ej genomförts av dig inom 5 arbetsdagar debiteras du lagerhyra med 295 kr per påbörjad dag. 

Att tänka på vid mottagande av möbler (gäller vid tjänst Hemleverans med inbärning/montering) 

Vägen in till möbelns plats ska vara fri, så vi inte riskerar att riva ner lampor eller andra möbler. Vi tar inget ansvar för saker som står i vägen och går sönder. Platsen där möbeln ska stå ska var förberedd så att smidig utplacering kan ske. 
Observera att chaufförerna inte alltid har möjlighet att, av arbetsmiljöskäl, ta av sig skorna vid tunga lyft. Täck därför gärna golvet om det är ömtåligt och känsligt för fläckar. 
Kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. 
Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig. Vintertid är det viktigt att väg/gång in till huset är framkomlig och isfri.

Delleverans (tilläggstjänst) 

Har du beställt varor med olika leveranstider (inom intervallet 1–4 veckor) kan du mot en tillkommande avgift på 595 kr få en delleverans. Kontakta kundtjanst@norrgavel.se för att boka en delleverans. 

Leveransförseningar 

Om leveransförseningar eller avvikelse uppstår utifrån din preliminära leveransvecka meddelar vi dig via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar. 

Har du frågor om din leverans? 

Kontakta oss på telefon 0472-26 99 77 eller via e-post till kundtjanst@norrgavel.se.


Betalning & säkerhet

Helbetala/delbetala via avi 

Genom vårt samarbete med Resurs Bank kan vi erbjuda privatpersoner att handla under en kalendermånad och få en avi två kalendermånader efter, med alla köp som gjorts (avser både i butik och i e-handeln). Det betyder att du inte betalar något i förskott utan i de allra flesta fall efter leverans, gäller även beställningsvaror med längre leveranstid.

Exempel: Du genomför köp under januari månad, som sedan sammanställs och aviseras först i mitten av mars. När du får din avi gör du ditt val av betalningsalternativ;
a.) Endera betala hela beloppet helt utan extra kostnad. Maximalt betyder det 90 dagars kredittid helt utan extra kostnad (om köpet/ordern gjordes första januari), och som minst 60 dagar (om köpet/ordern gjordes den sista januari).
b.) Eller så väljer du att dela upp betalningen. Räntefritt upp till 24 månader.

Helbetalningen eller första delbetalningen skall för köp i januari enligt exemplet vara Resurs Bank tillhanda den sista dagen i mars. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% per år.

Helbetala/delbetala i vår e-handel

I kassan väljer du betalningsalternativet "Betala/delbetala via avi". När du anger ditt personnummer får du med Mobilt BankID bekräfta att en kreditprövning görs och en kreditupplysning kan komma att tas. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts.

Helbetala/delbetala i våra fysiska butiker

Du kan när som helst ansöka om Helbetala/Delbetala via Resurs Bank, eller få hjälp av vår personal i kassan. Om du själv vill göra en ansökan skickar du ett SMS med ordet NORRGAVEL till 71 690. Du får då ett SMS med en länk till din ansökan där du fyller i önskad kreditgräns och dina kontaktuppgifter. Ansökan bekräftas med Mobilt BankID och inom några sekunder får du svar på din ansökan. Om ansökan godkänns skall den signeras med Mobilt BankID. Som svar får du då en streckkod som visas upp i butiken för att genomföra köpet.

Saknar du Mobilt BankID? Givetvis kan du även då välja att Helbetala/delbetala! Kontakta personalen så hjälper de dig med din ansökan.

Swish 

Betalning genomförs på det mobilnummer som du uppger under ”Dina uppgifter”. När Swish-appen öppnas i din telefon visas information om betalningen; belopp och mottagare. Du godkänner och signerar sedan med Mobilt BankID på vanligt sätt. Bekräftelse på betalningen visas i både Swish-appen och e-handeln. 

Väljer du Swish-betalning dras pengarna från ditt konto direkt vid köptillfället. Vänligen observera att det ej är möjligt att göra eventuella justeringar på en order om man valt Swish som betalsätt.

Kortbetalning 

Vi samarbetar med Nets/Netaxept(PSP) och BABS/Swedbank som kortinlösare för att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av Nets och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Norrgavel eller Resurs Bank har därmed aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard. Du kan även betala med kort när du handlar via telefon hos oss. 

Vid kortbetalning reserveras beloppet på ditt kort när du genomför köpet. Debitering sker först när dina varor levereras från oss. Vänligen observera att det ej är möjligt att göra eventuella justeringar på en order om man valt Kortbetalning som betalsätt.

Direktbetalning i din bank 

Denna betalningsmöjlighet är för närvarande ej tillgänglig. 

Företagskunder

Vi förbehåller oss rätten att kräva full förskottsbetalning av företagskunder. Nya företagskunder erlägger alltid full förskottsbetalning. Betalningsvillkor 10 dagar. 

Personuppgifter & sekretesspolicy 

De person- och kontaktuppgifter du lämnar till oss i samband med köp eller annan kontakt hanteras med största respekt och i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter i våra datasystem för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Det handlar t.ex. om att kunna leverera dina varor, leveransavisera men också om att informera dig om nyheter och erbjudanden. Läs mer i vår Integritetspolicy

Cookies

En cookie är en liten textfil som lagras på din dator eller mobila enhet. Cookien i sig innehåller inte någon personlig information, som din e-postadress eller ditt namn, utan används endast för att förenkla för dig i användandet av vår webbplats. Den kommer heller inte att påverka din dator på något sätt.

Våra cookies används även för att vi ska kunna få en tillförlitlig statistik över våra besöksflöden, något som kan hjälpa oss att inte bara bibehålla, utan också att förbättra den service vi erbjuder dig som besökare. Vi kommer inte att använda cookies i några andra kommersiella syften. Vi använder även cookies för att kunna rikta relevant marknadsföring till dig. Norrgavel använder Google Analytics från Google som analysverktyg, vilket är en tjänst som också använder sig av cookies.

Våra cookies används för att underlätta för både dig som besökare och för oss, och förbättrar normalt sett de tjänster vi erbjuder. Några av våra tjänster behöver cookies för att fungera korrekt, medan andra förbättrar tjänsterna för dig.

Om du fortsätter att använda vår hemsida utan att ändra dina inställningar, utgår vi från att du inte har några problem med att ta emot våra cookies.

Du kan enkelt radera cookies från din dator eller mobila enhet via webbläsaren. För instruktioner om hur du hanterar och raderar cookies, gå till alternativet "Hjälp" i din webbläsare. Observera att du, om du väljer att avaktivera cookies, inte kommer att kunna utnyttja alla funktioner på vår hemsida.


Reklamation & ångerrätt

Reklamation

Vid transportskador, se under rubriken Transportskador.  

Du har enligt  konsumentköplagen  alltid 3 års reklamationsrätt avseende produktfel. Den förutsätter att reklamation sker så snart felet kunnat konstateras. Rätten att reklamera gäller inte fel som uppkommit till följd av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning. 

Vi arbetar kontinuerligt med att säkerställa att våra produkter håller högsta kvalitet innan de levereras till dig. Skulle du mot förmodan upptäcka ett fel så var vänlig meddela oss omgående via e-post till reklamation@norrgavel.se. Underlätta gärna din reklamation genom att dokumentera ev. synliga skador/förändringar med bilder. Kvitto skall kunna uppvisas vid eventuell reklamation. 

Efter mottagen reklamation kontaktar vi dig för avhjälpande av felet och svarar för att varan byts ut, justeras på plats eller lagas vid konstaterat fel. Vid godkänd reklamation kan den lösas endera genom någon av våra butiker eller ombud, eller att du får returnera varan. Då står Norrgavel för returfrakten. Vi översänder eventuella returkoder/fraktsedel.  

I de fall reklamation inte godkänns faktureras fraktkostnaden dig i efterhand. 

Varans beskaffenhet 

Norrgavels produkter tillverkas i naturmaterial såsom trä, sten, ull och lin. Naturmaterial är levande och därför kan avvikelser förekomma beträffande färg, form och yta (exempelvis ådring, kvistmärken mm). Målade produkter ytbehandlade med äggoljetempera (bestående av ägg, linolja, vatten och pigment) ger en vacker och levande yta som ofta har nyansskillnader. Avvikelser mellan olika produkter till följd av ovanstående är alltså avsiktliga och medför inte att varan skall anses som felaktig. 

Ångerrätt - distanshandel 

Vid köp i vår e-handel eller via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp av lagervaror (dvs varor med leveranstid 3-5 dagar) inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. 
Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, vilket betyder omonterad, oanvänd och oskadd. Originalemballage måste sparas och följa varan. 

När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. Du kan alltid returnera lagervaror helt utan kostnad i någon av våra fysiska butiker. Kvitto skall kunna uppvisas vid eventuell retur i butik. 

Retur av vara 

Önskar du returnera en vara och vill ha hjälp att boka din returfrakt - kontakta oss på tel. 0472-26 99 77 eller via e-post till kundtjanst@norrgavel.se.
250 kr för mindre försändelser som lämnas till PostNords ombud. 
595 kr för större möbler som returneras via Norrgavels valda transportbolag. Transportbolaget kontaktar dig för att boka hämtning. 

Beställningsvaror - ingen ångerrätt 

Vid köp av våra möbler eller andra varor med angiven leveranstid över 5 dagar, är dessa varor specialtillverkade eller har på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig. Då gäller inte ångerrätten. 

Avbeställning av order

Avbeställning kan ske mot en kostnad av 10–100% av ordervärdet beroende på vara och tidpunkt. Kontakta oss på tel. 0472-26 99 77 eller via e-post till kundtjanst@norrgavel.se.

Transportskador

Vid leverans skall godset alltid kontrolleras. Avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) skall noteras på frakthandlingen/handscannern och signeras av chaufför och mottagare. Samma förfarande gäller vid hämtning av paket/gods hos paketombud/godsterminal. Anmälan skall omgående göras till vår reklamationsavdelning på tel. 0472-26 99 77 eller via e-post till reklamation@norrgavel.se

Om skadan upptäcks vid uppackningen skall detta anmälas till reklamationsavdelning senast inom 4 dagar från mottagandet. För en effektiv och snabb hantering av reklamationen bör digitala bilder på godsets emballage samt bilder på den skadade varan bifogas och skickas till reklamation@norrgavel.se.

Observera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att emballaget sparas för ev. besiktning. 


Övrigt 

Fakta- och prisuppgifter som förekommer på Norrgavels hemsida lämnas med reservation för felskrivningar, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning. 

Fotografier som publiceras av Norrgavel har olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa i andra sammanhang krävs en kontakt med oss. 

Tänk på att bilder inte alltid med exakthet återger produkternas verkliga utseende. Bildskärmsinställningar och färgåtergivning påverkar detta.