Gunilla Lagerhem Ullberg - textilkonstnär & naturkraft


Under närmare tre decennier arbetade Gunilla Lagerhem Ullberg som chefsdesigner på Kasthall. Med sin starka passion för textil kombinerat med gedigen kunskap och kreativ kraft, var hon med och lyfte varumärket till en helt ny nivå. Trots att Gunilla gick bort 2015, lever hon i allra högsta grad kvar genom sina tidlösa mattor och mönster som förgyller otaliga hem, offentliga byggnader, ambassader och till och med Kungliga Slottet. Hennes varma personlighet, nyfikenhet, kreativitet, känsla för naturen och hantverkstraditioner levandegörs i mötet med de tre döttrarna Anja, Tone och Tilde. De hyllar minnet av sin älskade mamma genom att lyfta serien Herbarium – där Gunillas blomstrande, kalejdoskopiska mönster kapslat in växterna och blommornas skönhet för evigt. Hos Norrgavel har tre av Gunillas Herbarium-mönster fått nytt liv på kuddvar och dukar i 100 % linne. En innerlig hyllning till naturen och en av Sveriges mest framstående textilkonstnärer.

På Södermalm, mitt emellan Högalidsparken och Skinnarviksparken, möts vi i Gunillas gamla ateljé på Lundagatan. En adress som bjuder på ett grönskande småstadslugn trots att vi befinner oss mitt i Stockholm. Döttrarna Anja och Tone är på plats i den belamrade ateljélokalen, medan Tilde som fått lämna återbud på grund av en rejäl förkylning, befinner sig hemma i lägenheten i trappuppgången intill. Detta är verkligen hemmaplan för alla tre. När äldsta dottern Anja var ett år flyttade familjen till lägenheten på Lundagatan och lokalen i samma fastighet blev Gunillas arbetsplats och ateljé. Nu bor yngsta dottern Tilde i lägenheten med sin familj, medan storasystern Anja bor i lägenheten intill. Mellansystern Tone har bytt stadsdel till en lägenhet i Gamla stan, där hon bor tillsammans med pojkvän och barn. Men bandet mellan de tre syskonen är ovanligt starkt och de umgås åtminstone 2–3 gånger i veckan.


Barndomsminnen från de tre systrarnas uppväxt gör sig påminda i varenda liten detalj i kvarteret närmast det ljusgula flerfamiljshuset i funkisstil. Men numera är det Gunillas gamla vän Sven Westerlund som huserar i ateljén, med sin konstnärliga verksamhet inom bildproduktion. Lokalen är belamrad av flera meter långa printmaskiner och otaliga fotografier istället för textilier, skisser, garner och prover som fyllde utrymmet när Gunilla var verksam här.

“Hon var väldigt närvarande i allt hon gjorde.”

– Mamma jobbade mycket från sin ateljé här på Söder, men var ofta på plats i Kasthalls produktionslokaler i Kinna också. Under hela vår uppväxt så kunde vi springa ner och vara med mamma i hennes ateljé när hon jobbade. Och när vi var små så hade Kasthall sina butikslokaler här i närheten på Söder också. Trots att mamma jobbade så mycket så kändes det verkligen alltid som hon hade tid för familjen och alla sina vänner. Hon var väldigt närvarande i allt hon gjorde, säger Tone.

För Gunilla var mattor något som i grunden byggde på gedigna hantverkstraditioner, men som hela tiden kunde förnyas. I sin design tog hon ofta avstamp i en gammal tradition, adderade en rejäl portion experimentlust och några nytänkande grepp och på så vis skapades något helt nytt. Gunilla motiverades av att hitta helt nya möjligheter bortom vävmaskinernas traditionella användningsområden genom att testa sig fram till nya sätt att skapa mönster och utveckla vävtekniker med annorlunda material eller kombinationer. Alltid med inställningen att lämna plats åt slumpen också, för att få till “det perfekta misstaget”. På frågan varför döttrarna tror att deras mamma blev så framgångsrik så svarar Anja och Tone unisont.

“Sättet som hon kunde ta fram färgställningar var helt unikt.”

– För mamma var det en självklarhet att ständigt skapa. Var vi än var, så kunde hon ta fram blocket och skissa på en ny idé. Hon värnade verkligen om hantverket och hon stod på sig i frågan om att Kasthalls produktion skulle få vara kvar i Sverige. När hon var på plats i Kinna så gick hon alltid runt och pratade med alla tuftare och vävare – alla kände sig sedda av henne. Dessutom hade hon inställningen att ingenting var omöjligt. Detta i kombination med att hon hade en otrolig talang vad gällde färg och mönster. Sättet som hon kunde ta fram färgställningar var helt unikt.

De många priserna som Gunilla har förärats under åren bekräftar bilden av en mycket uppskattad och unik formgivare. Några av utmärkelserna Gunilla fått motta under åren är diplom för Utmärkt Svensk Form 1991 och Utmärkt svensk Form 1997. När Kasthall firade att Gunilla hade varit hos dem i 25 år, lät man ta fram mattan Herbarium till hennes ära. Det var just den mattan som hon sedan vann ELLE Interiörs designpris för 2012.

“Hon var genuint intresserad av folk i sin omgivning och tog fram det bästa hos varje individ.”

– Hon blev extra glad för utmärkelsen från ELLE Interiör eftersom just en matta fick utmärkelsen. Möbler hade under flera år fått mycket strålkastarljus i dessa sammanhang och hon såg priset som en bekräftelse på att textil äntligen fick en välförtjänt och framträdande roll. Mamma var väldigt ödmjuk, men hon uppskattade verkligen att delta vid sådana tillställningar. Hon var ett socialt geni, jordens mest socialt kompetenta person. Till och med våra barndomsvänner anförtrodde sig åt mamma. Det var en konstant upptagen telefonlinje hemma under uppväxten. Men hon var inte flyktigt social utan genuint intresserad av folk i sin omgivning och hon tog fram det bästa hos varje individ, säger Anja. 

“Med en kalejdoskopisk mönsterbild och en tredimensionell textilupplevelse upplevs Herbarium som en poetisk dikt, i form av en matta. Ett mönster som likt en pressad blomma eller klassiskt haute couture överlever säsong efter säsong.”
Juryns motivering – ELLE Interiörs designpris som delades ut till Gunilla Lagerhem Ullberg 2012.

Mönsterkollektionen Herbarium är uppbyggt av skira blomblad och grönskande löv där varenda bladnerv framträder med sitt unika mönster. Bladen bildar nya mönster och fantasiblommor på ett kalejdoskopiskt lekfullt sätt. Herbarium visualiserar Gunillas stora intresse för trädgård och blommor. Ett intresse som bara växte efter att hon hade träffat Nicke, mannen som så småningom blev pappa till de tre systrarna. I Nickes familj fanns en gård 50 minuter från stan, nära Rimbo.

– Våra föräldrar hade jättemycket odlingar på landet i Näs och pappa hade ju dessutom gått trädgårdsmästarutbildning. De var nästan självförsörjande och odlade tomater, gurka, sockerärtor, bondbönor och mängder av blommor tillsammans med grannarna. Under hela vår uppväxt åkte vi till Näs på helger och lov. Vi spenderade alla våra sommarlov där och det var lätt för mamma att flytta ateljén till sommarhuset. Det blev en samlingsplats, det var en känsla av öppet hus, en plats dit nära och kära alltid var välkomna. Nu är det vi systrar som har kvar sjöstugan gemensamt. Många av blommorna och växterna som mamma använde till Herbarium-serien har hon plockat i Näs, eller i vännernas trädgårdar, säger Anja.

“Tre av dessa mönster har nu valts ut och lyfts fram i samband med Norrgavel-lanseringen av Herbarium – Gunillas fragila och samtidigt kraftfulla mönster tryckta på tyg i 100% linne.”

Herbarium-serien ställdes ut på Rosendals trädgårdar sommaren 2014. En välbesökt samlingsutställning tillsammans med glas- och textilkonstnären Gunnel Sahlin som dessutom var en nära väninna till Gunilla. Det var inte originalverken som ställdes ut, utan inskannade och printade grafiska blad av Herbarium-serien. Totalt finns det cirka 55 unika Herbarium-mönster i serien. Tre av dessa mönster har nu valts ut och lyfts fram i samband med Norrgavel-lanseringen av Herbarium – Gunillas fragila och samtidigt kraftfulla mönster tryckta på tyg i 100% linne. Herbarium finns att få som kuddvar och dukar.

– Mamma hade älskat det här samarbetet med Norrgavel, säger Anja.

Arbetet med Herbarium inleddes kring 2011 och dottern Tone beskriver hur arbetsprocessen bakom serien såg ut.

– Hon samlade blommor och blad som hon pressade först och främst. Sedan växte varje nytt mönster fram och bildade helt nya fantasiblommor. Mönster som oftast blev vackrare än vad blomman var från början. Än idag får vi en liten hälsning från mamma då och då i form av en pressad blomma som hittas i någon av hennes gamla tidningar eller böcker.

“Än idag får vi en liten hälsning från mamma då och då i form av en pressad blomma som hittas i någon av hennes gamla tidningar eller böcker.”

Redan efter en kort stunds samtal med systrarna Ullberg utkristalliseras bilden av Gunilla som en otroligt varm, ödmjuk, social och sprudlande kreativ person. En bild som bara förstärks ju mer man gräver i döttrarnas minnen från uppväxten och allt de fick med sig från Gunillas yrkesliv. Både Tone, Tilde och Anja har valt kreativa yrken, men de har alla hittat sina egna vägar för att ge uttryck åt den kreativa ådran. Anja jobbar som filmfotograf, Tone har sadlat om från frisöryrket till att satsa helhjärtat på sin skådespelarkarriär, medan lillasyster Tilde nyligen tog examen från Beckmans designutbildning och nu är aktuell med en keramikserie.

– Mamma uppmuntrade oss att prova det vi var intresserade av för att lista ut om det skulle fungera. Hon blandade vänliga knuffar med uppmuntran och kunde ifrågasätta på ett konstruktivt sätt. På så vis gav hon oss en trygg bas där vi fick med oss kunskapen att hantera konstruktiv feedback och kritik på ett fördelaktigt sätt. Mamma behärskade verkligen konsten att sporra oss samtidigt som hon kunde ställa bra frågor som fick oss att utvecklas. Och trots sitt händelserika och kravfyllda arbete så var hon alltid närvarande, säger Tone.

Och den höga aktivitetsnivån fortsatte även under Gunillas sjukdomstid, från att hon fick diagnosen bröstcancer 2011 tills sjukdomen spred sig och hon gick ur världen, alldeles för tidigt, år 2015.

“Hon ville inte bli sin sjukdom. Det var viktigt för henne att leva livet fullt ut så länge det gick.”

– Mamma var inte en person som satte sig ner och tyckte synd om sig själv. Hon ville inte bli sin sjukdom och jobbade istället på under hela den tuffa resan med cancerbehandlingar och sjukhusbesök. Det var viktigt för henne att leva livet fullt ut så länge det gick. Den vackra Kasthall-mattan Archipelago blev klar precis innan hon dog, säger Anja.

“I Herbarium-serien finns tiden och Gunillas blomstrande personlighet inkapslad för evigt.”

I Herbarium-serien finns tiden och Gunillas blomstrande personlighet inkapslad för evigt. Det är som en öm hyllning till det vackra i livet. En påminnelse och livsvisdom från Gunilla att leva fullt ut och få omgivningen att blomstra. De tre döttrarna förvaltar sin mammas omfattande kreativa gärning med en kärlek som man nästan kan ta på. Och det är med enorm stolthet och vördnad som Norrgavel nu lanserar Gunillas vackra Herbarium-mönster i en serie av 100% linnetyg. Av naturen, med naturen. ♥






"The Herbarium collection is an expression of my passion for flowers, colours and patterns. In a crafts process that spans over a year, I collect flower petals and leaves, press them, and then arrange them by hand in multiple layers on a painted canvas, to create a uniquely crafted pattern. Originally, the images were made into limited edition art prints, where every leaf detail and every brush stroke is clearly visible."

Gunilla Lagerhem Ullberg (1955–2015)

”Mattan Herbarium togs fram av Gunilla i samband av hennes 25-årsjubileum på Kasthall, 2012. Hon utgick efter sina, flertalet, blompressningar. Herbarium. Den komplexa designen på detta mönster passade inte in i våra produktionstekniker, därför valde vi att trycka mönstret på vår kvalitet ”Rita” i helt vitt. ”Rita” var som kvalitet designad av Gunilla några år tidigare och var en matta bestående av tvinnat ullgarn tillsammans med Bouclégarn av ull och lin samt Sniljegarn i ull.

Peter Eriksson, Affärs- och produktvecklingschef på Kasthall.

HERBARIUM


Ordet herbarium kommer från latinets herba som betyder växt eller ört och suffixet –arium som betyder rum eller behållare. För att bevara insamlade växters form och färg läggs de plant mellan papper med hög uppsugningsförmåga och placeras sedan i en växtpress – alternativt i en tjock bok med tyngder ovanpå. När växterna torkat helt tas de ur pressen och limmas fast på styvt papper.

Herbarier används för att studera växter, för att verifiera växters klassificering, för att studera växters geografiska utbredning och liknande. Växten brukar läggas så att både fram- och baksida på blad och blomblad syns. Svenska botanikern Carl von Linnés herbarium finns att beskåda hos Linnésällskapet i Storbritannien. Världens första, kända herbarium skapades troligen av italienaren Luca Ghini år 1544 i Pisa.

Källa: Wikipedia

    Hej, vi använder cookies för att denna sajt skall fungera bättre för dig.

    Mer info