Varför naken?

nirvan richter norrgavel värdegrund

Nirvan Richter, 5 mars 2014

Under hösten har jag lånat min nakna kropp till Norrgavels varumärkesannonsering. Vi talar inte sexualiserad nakenhet eller pornografi, nej bara avsaknad av textila skal. Vi har fått olika reaktioner, mest positiva. Men också reaktioner som förvånat – norska Svanen meddelade t ex att man tyvärr inte kunde införa annonsen eftersom deras tidning också vänder sig till barnfamiljer… om det ändå varit en Norgehistoria! Annat var det på sin tid i Danmark – H C Andersen lät just ett barn odramatiskt konstatera det som alla vägrade tillstå i den förljugna vuxenvärlden, att kejsaren faktiskt var naken.

Vad har då nakenhet med Norrgavels möbler att göra? Vi försökte ringa in det i annonstexten: skala av allt oväsentligt (det som kvarstår är nakenhet) så att vi kan möta världen utifrån vår djupaste sanning (då inte menad i absoluta termer), möbler som i sin nakenhet (utan stora åthävor) är en bakgrund till livet (typ det som verkligen betyder något).

Men kopplingen mellan Norrgavels möbler och den nakna människan är djupare än så. Som det framgår av vår värdegrund, det är inte primärt möbler vi säljer, utan ett förhållningssätt till inredning, egentligen till livet i stort. Jag relaterar inte till mig själv som varken designer eller möbelförsäljare, utan till det som förenar oss alla – att vara människa under en kort tidsrymd på denna planet.

I begynnelsen levde Adam och Eva nakna i paradiset. Nakenhet används ofta som en metafor för sanningen – den nakna sanningen – att inte ha någonting att dölja. I Norrgavel som företag strävar vi på alla plan mot transparents och ärlighet. Jag önskar att Norrgavels varumärke skall förknippas med modet att leva livet värnlöst utlämnad i sin nakenhet. Ty om man vill komma åt Livet, duger det inte att ha sin fokus på det greppbara – på föremål och aktiviteter, inte ens på relationer.

Livet finns i det vi tenderar att betrakta som mellanrummen. Allt är förgängligt. Fysiskt sett, närmar vi oss döden redan efter första andetaget. I vissa fall avslutas det i förtid (som vi ser det). Att förlora ett barn är något av det värsta som kan hända en förälder. Gränslös sorg och saknad. Men kontakt med döden ger också livet ett ofantligt värde – ett trauma kan vändas i sin motsats och bli en gåva, att gjuta mod att se allt i sin nakenhet. Få har uttryckt det så vackert som Steve Jobs i sitt tal till eleverna vid Stanford 2005:

“Remembering that I’ll be dead soon is the most important tool I’ve ever encountered to help me make the big choices in life. Because almost everything — all external expectations, all pride, all fear of embarrassment or failure – these things just fall away in the face of death, leaving only what is truly important. Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart.”


Reflektioner från läsarna


Karin skriver: 24 oktober 2012 kl.14:47
Läcker bild!!! Varför inte??


Pawaan skriver: 25 oktober 2012 kl.08:19
Tack Nirvan! Fint skrivet. Tar med mig det idag.


Christer skriver: 25 oktober 2012 kl.10:38
Tack för det fint skrivna, detta kommer jag ha med mig vidare i levet!


Maria skriver: 25 oktober 2012 kl.10:50
Nirvan. Under-bart! Annonsbilden utstrålar glädje och lek. Du ger oss verkligen ett alternativt sätt att tänka och vara i denna vår samtids “glassiga” snabbhet.
Såg oxå ditt besök i TV4:s morgon-tv. Dina själv-klara möbler kom inte helt till sin rätt i den artificiella studiemiljön. Men du lyste med din sanna hängivenhet.


Nirvan skriver: 25 oktober 2012 kl.13:24
Blir rörd 😊 Tack till er alla!


Elisabeth skriver: 28 oktober 2012 kl.07:34
Tack! Påminnelsen om det ytterst väsentliga är så värdefull mitt i livet och hela tiden… Dina möbler säger det du säger!


E skriver: 30 oktober 2012 kl.11:11
När jag har smält Steve Jobs ord en stund återvänder jag till dina, om att det handlar om ett förhållningssätt till livet i stort. Precis det där är väldigt påtagligt för oss som kunder – att det handlar om så mycket mer. Ni inspirerar på så många plan. Vi har valt våra Norrgavelmöbler med omsorg, sparat länge, glatt oss åt vetskapen om att någon i detta nu kanske snickrar på just vårt soffbord och att vi får inreda vårt hem med ting som kommer att följa både oss och våra barn hela livet. Beständigt, meningsfyllt, själaskönt. Skönt att ni finns.


Nirvan svarar: 30 oktober 2012 kl. 11:26
Tack. Härligt då inköp av möbler beskrivs i sådana ord – ganska långt från det vi i dagligt tal förknippar med “konsumtion” och “konsument”. Mer av det :)


Sussie skriver: 30 oktober 2012 kl.16:23
Også et stort Tak fra Danmark – for dine fine ord og det I står for i Norrgavel.
Jeg har i mange år ønsket mig de skønne tremme-sofaer og har været så fantastisk heldig at få hele 2 stk i gave i år – jeg glædes over dem hver dag, - tak for enestående fin service fra butikken (og Elin) i Göteborg


Channette skriver: 13 november 2012 kl.10:12
fine tanker og bild.